A számítógép egy olyan gép, ami bináris (0 és 1) jelek segítségével adatokat dolgoz fel és tárol, programok (utasítások sorozata) alapján.
1. Az alap: a bitek (0 és 1)
- A számítógépben minden információ (szám, szöveg, kép, zene) 0 és 1 formájában van tárolva.
- Ezek a bitek elektromos feszültségként jelennek meg:
- 1 = van feszültség
- 0 = nincs feszültség
2. A központi egység (CPU – processzor)
A számítógép „agya”, ami végrehajtja az utasításokat.
Fő részei:
- Vezérlőegység (CU): értelmezi a programutasításokat („most számolj”, „most tölts be adatot”).
- Számtani-logikai egység (ALU): itt történik a tényleges számolás, összeadás, kivonás, logikai műveletek (ÉS, VAGY, NEM).
- Regiszterek: kis memóriaterületek,
Működése:
- Memória (RAM): innen tölti be a CPU az utasításokat és az adatokat.
- Vezérlőegység (CU): értelmezi, hogy az utasítás mit jelent („számolj”, „ugorj ide”, „töltsd be ezt”).
- Órajel (Clock): mint egy metronóm, ütemet ad, mikor történjenek a műveletek.
- ALU (Számtani-logikai egység): itt zajlik a tényleges számítás (összeadás, kivonás, logikai művelet).
- Regiszterek: nagyon gyors, kicsi memóriaterületek, ahol a processzor ideiglenesen adatokat tárol a CPU belsejében, ide kerülnek a köztes eredmények.
- Kimenet vagy visszaírás a memóriába: a feldolgozott adat visszakerül, vagy továbbmegy (pl. monitorra, merevlemezre).

👉 Minden művelet végső soron nagyon egyszerű: összeadás, kivonás, logikai művelet – de másodpercenként milliárdszor ismétlődve nagyon bonyolult dolgokra képes.
3. Memória
- RAM (operatív memória): ideiglenes tár, ahol a program futás közben adatokat tart. Gyors, de áram nélkül törlődik.
- Merevlemez / SSD: tartós tároló, ide kerül minden adat (programok, dokumentumok, képek).
4. Be- és kimeneti eszközök (I/O)
- Bevitel: billentyűzet, egér, mikrofon, kamera.
- Kimenet: monitor, hangszóró, nyomtató.
- Ezek mind a CPU-val kommunikálnak.
5. Szoftver (programok)
- A hardver önmagában csak vas és áramkör.
- A programok mondják meg, mit kell csinálnia.
- A program is 0-1 sorozat, de az emberek számára olvasható programnyelvekből (C, Python, Java stb.) fordítják le gépi kódra.
6. Működési ciklus
Egy számítógép alapvetően mindig ugyanazt a kört futja:
- Fetch – utasítás betöltése a memóriából.
- Decode – az utasítás értelmezése.
- Execute – végrehajtás (számítás, adatmozgatás, kimenet).
- Repeat – újra és újra, milliárdszor másodpercenként.


Ez az oldal reCAPTCHA-val védett, és a Google Adatvédelmi irányelvei és Szolgáltatási feltételei érvényesek.